GEBELİKTE DİYET VE ZAYIFLAMA


Op. Dr. Ali Osman Koyuncuoğlu gebelikte diyet hakkında bilgi verdi.

Hamilelik dönemine ideal kilo ile başlamak ve gebelik süresince kişiye uygun sağlıklı bir beslenme programına sahip olmak oldukça önemlidir. Anne adayları gebelik döneminde kilo vermeye ya da daha fazla kilo almamak için rejime girmemelidir. Bu durumda bebeği n gelişimi riske girmektedir.

Hamilelikten önce, şayet anne adayı kilolu ise ilk olarak sağlıklı bir şekilde kilolarını vermeli ve daha sonra gebeliğe başlamalıdır. Ancak anne adayı gebeliğe fazla kiloları ile başlamış ise bu durumda kesinlikle sıkı diyetler yapılmamalıdır. Bu gibi durumlarda bebek ya da anne ihtiyacı olan besin ögelerini alamaz ve bebeğin gelişimi oldukça olumsuz etkilenir.  Zayıflamaya çalışmak yerine sağlıklı beslenmek, gerekli vitamin, mineral ve besin ögelerini almak önemlidir. Bu noktada aşırı yağlı ve aşırı kalorili besleyiciliği az besinlerden uzak durmak yeterli olacaktır. Bu durumda bir diyetisyenden yardım almak ve gebeliğe uygun sporları yapmak önemlidir.

4

Anne adayının daha sıkı diyet ve spor programına başlaması için ise emzirme döneminin sona ermesi beklenmelidir. Bknz: http://www.aliosmankoyuncuoglu.com/gebelikte-diyet-yapilir-mi/

Her anne adayı çok kilo alır mı?

Her anne adayı gebelik dönemi boyunca kilo alır. Bazı anne adayları az kilo alırken, bazıları daha fazla alabilir. Bunun sebebi de herkesin kendine özgü bir metabolizma sistemi olmasıdır. Kişinin genetiği, yaşam tarzı ya da hareketliliği bu durumu etkilemektedir.

Bunların dışında anne adayının kaç yaşında hamile kaldığı, gebeliğin riskli olup olmaması, bebeğin büyüme hızı gibi faktörler de oldukça önemlidir. Bu sebeple kilo alıp vermek kişiden kişiye değişebişir.  Kilo alımının gebelikteki dağılımı da farklıdır. Bazı anne adayları erken gebelik haftalarında çok kilo alırken, bazı anne adayları bu durumu 9 aya yayabilir. Kimi zaman çeşitli sorunlar sebebiyle kilo dahi verilebilir. Ancak sonunda gebelik sağlıklı ise mutlaka kilo alınacaktır.

Gebelikte ne kadar kilo almalıyım?

Sağlıklı bir gebelik döneminde anne adayları 9-13 kilo alabilirler. Bundan fazla alınan kilolar gebelikte çeşitli sıkıntılar doğurabilir. Böyle bir durum var ise mutlaka profesyonel bir yardım alarak beslenme düzenini yeniden oluşturmak gerekir. 9 kilonun altında alınan değerler ise bebeğin gelişiminin yetersiz olduğuna işaret edebilir. Bu sebeple de doğumun kolay olması ve gebeliğin sağlıklı tamamlanması adına gebeliğe ideal kiloda başlamak, ideal kiloda başlanamamış ise mutlaka bir diyetisyenden danışma almak önemlidir.

Hamilelik dönemi tamamlandığında gebelikte alınan 4-5 kilo hemen gider. Bu bebeğin ve vücudun yaptığı ödemlerin gitmesidir. Emzirme dönemi ile beraber anne adayı 6 ay içinde aldığı kilolarının bir kısmını verir. Ancak doğumdan sonra da beslenmeye dikkat etmek ve beslenme düzenini doğru bir şekilde sağlamak önemlidir.

Emzirme döneminde diyet yapabilir miyim?

Anne adaylarının emzirme sürecinde de diyet yapması önerilmez. Bebekler ilk altı ay boyunca su dahil olmak üzere anne sütünden başka herhangi bir şey tüketmemelidir. Anne adayının sütünün iyi olması için de vitamin, mineral ve proteini karşılamak gerekir. Anne adayının rejim yapması sütünün veriminin azalmasına yol açar. Bu sebeple emzirme döneminde rejim yapılmaması gerekmektedir.

Emzirme döneminde anne adayları oldukça yoğun şekilde kalori yakmaktadır. Bu sebeple de emzirme zaten kilo kaybını sağlayacaktır. Emzirme döneminde spora başlamak, hafif egzersizler yapmak da vücudun daha çabuk toplarlanmasına yardımcı olacaktır.

Gebeliğin riskli olmaması durumunda anne adayları hamilelik döneminde de spor yapabilmektedir. Gebelere en uygun sporlar; yüzme, yürüyüş, yoga sayılabilir. Gebelik döneminde yapılan spor ve düzenli beslenme vücudun doğum için daha dirençli olmasını ve gebelikten sonra alınan kilolarının daha hızlı verilmesini sağlayacaktır.  Bunun dışında kalite besinlerin tüketilmesi de sağlıklı kilo alımına yardımcı olacaktır. Anne adayları düzenli olarak beyaz et, süt ve süt ürünleri, taze meyve ve sebzeler tüketmelidir. Bunun dışında balık tüketimini de unutmamalıdır. Gereksiz hamur işleri, fast food tarzı besinlerden kaçınılmalıdır.

Müşra Demir