Ünlü Haberleri

Influencer Dönemi Bitti: Genuinfluencer Dönemi İle Tanışın

“Influencer dönemi bitti. Yaşasın Genuinfluencer’lar.” Bunu inanın biz değil, değişen dünya düzeni ve sosyal medya diyor! “Genuinfluencers”, platformlarını ürün yerleştirmenin ötesinde kullanan sosyal medya yıldızlarını tanımlamak için; trend tahmincileri WGSN (eskiden Worth Global Style Network) tarafından icat edilen bir tanım.

WGSN’den Cassandra Napoli, “Genuinfluencer moda, güzellik veya yaşam tarzı içeriğinde uzmanlaşmaz” diyor. Bunun yerine, içerik oluşturucular, ürünlerle ilgili gönderilere ek olarak “insanları bilgilendirebilecek önemli bilgiler yayarlar”.

  • Kapak Karesi: instagram/taylor_hill

Trump’ın Beyaz Saray’dan ayrılması, Kardashian/Jenner klanının uzun süredir devam eden şovları Keeping Up With the Kardashians’ı iptal etmesiyle “fake news/sahte haber” döneminin sona erdiği yıl, aşırılığın ve hevesli ürün yerleştirmenin gösteriş dönemi de gölgede kaldı diyebiliriz. Yani sosyal medyada tamamen muhalif ve sağlam temeller üzerine bir dönem kuruluyor olabilir.

Başka bir raporda değişiklikler hakkında yazan trend tahmincisi Geraldine Wharry, “Bu nedenle TikTok gibi platformları tercih eden birçok Z kuşağı tarafından fazla ‘istekli’ olmak neredeyse itici görünüyor” diyor. Etkileyenlerin ve markaların önümüzdeki birkaç yıl içinde nasıl dönüşeceğini tahmin eden araştırması, opaklık ve çevrimiçi performans gibi kavramların ölümünü öngörüyor.

Wharry, “Influencerların şimdi her zamankinden daha özgün olması bekleniyor” diyor. “Şeffaflık da gerekli. Influencer’lar, yanlış tarihsel terim kullanırlarsa veya yüksek düzeyde bilgili takipçileriyle çelişen herhangi bir davranış gösterirlerse kolaylıkla ateş altına alınabilirler.”

Daha fazla şeffaflığa doğru hareket başlayalı aslında uzun bir zaman oluyor. 2017 yılında, Federal Ticaret Komisyonu, kurumsal ilişkileri hakkında daha fazla netlik çağrısı yaparak, influencerların kendilerini çevrimiçi olarak nasıl yönetmeleri gerektiğine dair önerilen yönergeler yayınlamıştı. Raporda, “Açıklık önemlidir” maddesi önemli bir yer tutuyordu. Ancak bu süreç pandemiye kadar hızlanmadı. İnsanların, iklim krizi ve Black Lives Matter hareketinin yanı sıra zihinsel sağlıklarını düşünerek evde sıkışıp kaldıkları bir zamanda, influencerların da rolü değişmek zorunda kaldı.

The Influencer Marketing Factory’in kurucu ortağı Alessandro Bogliari, “İnsanlar, malikanelerinden ‘Hepimiz bu işte beraberiz’ diyen ünlülerin hikayelerini izlemek yerine, aynı zor zamanlardan geçen insanları görmek (görmek) istediler” diyor ve ekliyor “Pandemi nedeniyle, ünlülere ‘tapınmak’ yerine mücadele etme yolu yükselişe geçti. Influencerların daha ‘normal’ bir bağlantı kurmaya çalışmak için adımlar atması ise büyük bir değişim oldu.”

2020 boyunca, dünya çapındaki influencerlar, pandemi hakkında önemli bilgiler sağlayarak rollerini genişletti. Bogliari, “Influencerlar, aşı almak ve kan bağışı yapmak gibi önemli konular hakkında kültürel sohbetlere katıldı” diyor. Napoli, “Finlandiya, ağlarıyla (Covid hakkında) bilgi paylaşmak için 1.500 influencer ile iletişime geçti ve İngiltere hükümeti NHS bilgilerini yayınlamak için bir Love Island gibi bir reality show’un yıldızını seçti” diyor. “İzleyicileri ellerini yıkamaya teşvik eden sponsorlu TikTok dans rutinlerini gördük.” Sosyal medya platformları, ilham alanlarından bilgi ve eğitim alanlarına geçiş yaptı.

Başka bir büyük bir değişiklik ise, markaların bir influencer’ın sahip olduğu takipçi sayısı yerine artık influencer’ın hedef kitlesine bakmaya başlamasıydı.

Wharry, “Bugün, influencerlar ve hatta markalar için ‘cancel culture’ korkusuyla nerede durduklarını açıklamamak çok zor” diyor. “İzleyici, siyasi duruşlarını göstermenin bir yolu olarak takipçi, beğeni ve nakit gördükleri için kimi takip edecekleri veya kimden satın alacakları konusunda bilinçli seçimler yapabilmeleri için her şeyi öğrenmek istiyor.” Marketing To Gen Z’nin yazarı Jeff Fromm şöyle diyor: “Gen Z’deki insanlar yaşlarının ötesinde bilgedir ve fikirlerini anlamlı eylemlere nasıl dönüştüreceklerini bilirler.”

Sosyal medyanın önümüzdeki dönemde nasıl değişeceğini ve akabinde moda ve güzellik başta olmak üzere başka sektörleri nasıl etkileyeceğini görmek için heyecanlanıyoruz.