Son günlerde internette neredeyse hiç şahit olmadığımız bir şey yaşanıyor: “Alternatif müzik kızları” birbirlerine diss şarkısı yazıyor.
Alternatif müzik türü —özellikle kadın sanatçılar için— sanatçıların genelde birbiriyle samimi ilişkiler kurduğu, benzer isimlerle çalıştıkları ve beraber iş yapmaktan geri durmadıkları bir sahne. Geçmişte sanatçılar arasındaki ikili ilişkilerin bozulduğunu biz hayranlar olarak sezsek bile (mesela Marina ve Lana), “kol kırılır yen içinde kalır” tarzı bir yaklaşımla dinleyicilere yansıtılmadan üstü kapanıyordu. Alternatif müzik yapan kadınlar, büyük dergilerde magazin başlığı olmadan sosyal ilişkiler kuruyordu.


Yıllardır devam eden bu yazılı olmayan anlaşma, geçtiğimiz günlerde Lana Del Rey’in hepimizi şaşırtan Instagram postu ile bozuldu. Lana, “Track 13” açıklamasıyla Jack Antonoff’un prodüktörlüğünü yaptığı yeni şarkısından bir kesit paylaştı. Şarkının adını, yayınlanma tarihini ve diğer detaylarını bilmiyoruz ama sözlerinde Ethel Cain’den açıkça bahsedildiğini duymak mümkün.
Sosyal medyada başlayan hayran savaşları, ardı arkası gelmeyen transfobi ve fatphobia arasında kaybolmamanız için Lana ve Ethel ikilisi arasındaki etkileşimleri kronolojik olarak inceleyelim ve anlamaya çalışalım.
• 2022’de Ethel Cain ilk albümü Preacher’s Daughter’ı yayınlıyor. Albüm hakkındaki yorumlar genelde olumlu olurken birçok eleştirmen, kullandıkları tema ve estetiklerin benzerliğinden kaynaklı olarak Ethel’i Lana ile kıyaslıyor. Ethel, Lana’yı sevdiğini söylese de müziğinin onunla kıyaslanmasından memnun olmadığını tekrar tekrar dile getiriyor ve ikiliyi kıyaslayan insanların yorumlarının “tembel bir yazma biçimi” olduğuna dair açıklamalar yapıyor. “Bazı insanlar Lana ile gelip Lana ile gidiyor.” diyor.
Ethel’in yorumları kulağa pasif-agresif gelse de bağlam içinde baktığımızda anlaşılabilir bir hal alıyor. Ethel de Lana da “All American” estetiğini din, büyük bayraklar ve Amerikan rüyası ile kullanan insanlar; fakat papaz bir babanın trans kızı olan Ethel için bu estetik çok daha travmatik bir geçmişe sahip. Müziğinde de bu estetik öğeleri genelde kinaye ile kullandığı bir format mevcut. Lana’nın sahiplendiği ve bazı noktalarda romantize ettiği Hristiyan-Amerikan hayatı ile Ethel’in bahsettiği hayat aynı değil.
• Dramanın başka bir boyutu ise Jack Donoghue etrafında şekilleniyor. Lana, eski sevgilisi Jack Donoghue ile Chicago’da bir hapishanenin önünde çekildiği bir fotoğrafı paylaşıyor. Sonrasında Ethel, benzer bir pozu Jack ile verip “Benim sıram.” yazarak paylaşıyor.
Haziran 2025’te Ethel Cain’in gençlik yıllarında yaptığı ırkçı ve ensesti destekleyen paylaşımlar gün yüzüne çıkıyor. Kendisi, 2000 kelimelik uzun bir mektupla özür dileyerek sorumluluk alıyor ve açıklamaların bazılarını kişisel hayatı ve travmaları ile açıklıyor. Ayrıca, bu ifşalama ve nefret kampanyasının zamanlama olarak Trump Amerika’sının en transfobik döneminde yaşanmış olmasına dikkat çekiyor.
13 Ağustos’ta, Lana isminin “all about Ethel” olduğu iddia edilen şarkısından bir kesit paylaşıyor. Kesitte şu iki cümleyi duyuyoruz:
“Ethel Cain hated my Instagram post / Think it’s cute reenacting my Chicago pose”
(Ethel Cain Instagram gönderimden nefret etti / Chicago pozumu vermenin sevimli olduğunu düşünüyor)“The most famous girl at the Waffle House / I don’t regret it …”
(Waffle House’daki en ünlü kız / Pişman değilim)
İlk cümlenin Jack Donoghue hakkında olduğunu biliyoruz ama Waffle House açıklaması, ikili arasındaki gerilimde daha önce bilmediğimiz bir kapı açıyor. Bazı hayranlara göre Lana, bu cümleyle Ethel’in 2022 yılında New York Times’da yayınlanan tanıtım yazısına ima ediyor.
Lana’nın 2023’te Waffle House’da çalıştığı videolar internette büyük bir şakaya dönüşmüştü. Fakat bu yeni cümleyle beraber ikili arasındaki gerginliğin ne boyutlara ulaştığını ve ne kadar geçmişe gittiğini düşünmemize sebep oldu.
Track 13’ün kesitinin yayınlanmasından birkaç saat sonra Ethel, Lana’nın kendisini Instagram’dan engellediğine dair bir story atıyor.
Lana, tüm bu olaylardan sonra kendisini açıklayan bir paragraf yazıyor ve Ethel’in ortak çevrelerinde bir süredir Lana’nın kilosu hakkında rahatsız edici yorumlar yaptığını iddia ediyor:
“I didn’t know who Ethel was until a few years ago — when someone brought to my attention the disturbing and graphic side-by-side images she would often put up of me next to unflattering creatures and cartoon characters making constant comments about my weight, I was confused at what she was getting at. Then when I heard what she was saying behind closed doors from mutual friends and started inserting herself into my personal life I was definitely disturbed.”
“Ethel’in kim olduğunu birkaç yıl öncesine kadar bilmiyordum. Birisi, sık sık beni çirkin yaratıkların ve sürekli kilom hakkında yorum yapan çizgi film karakterlerinin yanında gösteren rahatsız edici ve çarpıcı yan yana fotoğraflarımı bana gösterdiğinde, ne demek istediğini anlayamamıştım. Sonra ortak arkadaşlarımızdan kapalı kapılar ardında neler söylediğini duyup kişisel hayatıma karışmaya başladığında kesinlikle rahatsız oldum.”
Bu açıklama hayranlar arasında büyük tepki aldı. Çünkü Lana’nın geçtiğimiz senelerde aldığı ve sonrasında verdiği kilolar hakkında internette acımasızca dolaşan çirkin şakalara rağmen yaptığı ilk ve tek açıklama bu paragraf oldu.
Ethel, olaylar üzerine daha fazla yorum yapmadı — en azından şimdilik.
Dürüst olmak gerekirse; tüm bu olayları internet üzerinden takip eden, Lana’yı da Ethel’i de kişisel olarak tanımayan insanlar olarak kimin doğruyu söylediğini bilmemiz hiçbir zaman mümkün değil. İkilinin arası düzelecek mi, bir davette denk geldiklerinde konuşup birbirlerini anlayacaklar mı, bilmemiz mümkün değil.
Unutulmaması gereken asıl şey: her iki tarafa karşı olumlu ya da olumsuz hislerimiz, Ethel’in geçmişte yaptığı hatta belki de yapmaya devam ettiği hataların hiçbiri transfobi için bir bahane olamaz. İnsanların —özellikle muhafazakar görüşlerin ve transfobinin bu kadar yükselişte olduğu Trump Amerika’sında— Ethel Cain gibi ünlü bir trans kadına saldırmak için neredeyse bahane arıyor, fırsat bekliyor oluşu endişe verici. Nasıl Lana, Ethel’e bir diss şarkısı yazarken bile doğru zamirleri kullanıyorsa; dünyanın geri kalanı da aynısını yapmak zorunda.
Fotoğraflar: Ethel Cain @expiredidealist / Lana Del Rey @fchemmy @honeymoon
İlginizi çekebilecek bir diğer yazı >>>>> Tuz, güneş ve rüzgarın ardından: Tatil sonrası cilt detoksu rehberi