A$AP Rocky, Chanel’in yeni House Ambassador’u oldu. Rocky, hem moda hem de müzik alanlarında, özellikle de Amerikan kültürü için çok etkili bir isim fakat sanıyorum çünkü hiphop kültürü ve moda arasındaki bağlantılarla çok ilgilenmeyen insanlar için sadece Rihanna’nın çocuklarının babası. Chanel’in açıklamasından beri sosyal medyada Rocky’nin yeni başarısı Rihanna ile olan ilişkisiyle ilişkilendirilmeye başladı, hatta “Rihanna’nın reklam fiyatı çok yüksek gelince Rocky’e gitmişler.” gibi yorumlar okudum. Bana kalırsa, rap kültürünün modaya olan derin etkisini yok sayan ve heteroseksüel erkekleri moda gibi “kreatif” alanların dışında görmek, tutmak, etiketlemek isteyen bu tavır oldukça eğitimsiz bir bakışın sonucu. Bu sebepten, A$AP Rocky’nin moda konusundaki yeterliliğini ve bu ilgiyi nasıl rap kariyerinin başından beri “markasının” bir parçası yaptığını anlatmayı boynumun borcu bilerim.
İçindekiler
Bir müzisyen olarak A$AP Rocky
Rocky’nin modaya olan ilgisini en net görebildiğimiz yer “Fashion Killa” şarkısı olsa da aslında rapçinin ilk mixtape’inden beri kendisi ile ilgili öne çıkardığı yan, Harlem’deki yaşamın getirdiği sertlikle beraber “pretty boy” personasıydı. Rocky; kendisini hep “güzel” olarak anlatıyor ve birçok şarkısında -Harlem gettosundaki keşmekeşli hayatı anlatırken de pahalı markalar ve arabalardan bahsederken de- kendisinden “Pretty Flaco” olarak bahsediyor. Yani aslında kariyerinin başından beri, hip-hop maskülenliğinin klasik “sertlik” anlatısına karşı, estetik-dokulu, daha feminen çizgilere açık bir imaj inşa ediyor. Kendisiyle aynı dönem çıkış yapan akranlarının aksine fobik bir anlatısı yok, pahalı markaları sadece bir “para göstergesi” olarak şarkılarında geçirmiyor. İlk albümünden birkaç yıl sonra onu şarkılarında adını geçirdiği markaların tasarımcılarının yakın çevrelerinde görüyoruz. Rocky’nin modayı bir tüketim biçimi olarak değil bir sanat olarak değerlendirdiği söylemlerinden de çok açık, kendisini bu konuda sürekli geliştiriyor ve Harlem çevresindeki kültürel estetik sınırlarını genişletmeye çabalıyor. Tasarımcı Raf Simons’u çok seven Rocky’nin “RAF” adında bir şarkısı da var.
Rocky, kendi etkisinin de farkında. Juxebox Joints şarkısında (ki şarkı, o dönem hip hop ve moda kültürünün tartışmasız en etkili ismi olan Kanye West ile düet) etkisi hakkında şöyle diyor: “I changed rap with fashion four way, yeah, I’m that important.”
Ayrıca, Rocky’nin müziğinin altyapısını inşa etme biçiminde de, bahsettiğimiz “pretty boy” personasını görmek mümkün. Kullandığı pürüzsüz, cilalı, “glossy” prodüksüyonlar ve bir moda şovunda yürüyormuş hissi veren tempo seçimleri bunun bir parçası.
Harlem etkisi
Harlem sokak modasının canlı olduğu bir yer, 2007’de kurulan Harlem’s Fashion Row (HFR) gibi oluşumlar da bunun en büyük göstergesi. HFR gibi oluşumlar çok kültürlü ve POC (people of color) tasarımcılar ile küresel moda endüstrisi arasında köprü kurmaya çalışır. Harlem, sadece silah sesleri ile karikatürize ettiğimiz bir alan ya da istatistik değil değerli bir kültür öğesidir de.
Büyük adımlar
Rocky, Chanel’den önce de birçok önemli marka ile çalışmıştı. 2016’da Kris Van Assche döneminde Dior Homme’un global kampanya yüzüydü, ki Dior’un marka yüzü olarak çalıştığı ilk siyahi erkek kendisiydi.
Calvin Jeans ve CK Underwear için olan kampanyalarda modellik yaptı, “pretty boy” personasının bir sonucu olarak birçok büyük marka Rocky ile model olarak çalışmak istedi. Yine de, Rocky’nin kişisel stilini daha net görebildiğimiz projeler de var. Guess ile beraber çalıştığı 2016/2017 yıllarında Rocky’nin kişisel stil kodlarını doğrudan görmek mümkün. 2022’de Mercedes ile çalıştığı “Dreams in Drive” kampanyasında da kreatif vizyoner kimliğini görüyoruz. Bir yandan birçok moda dergisi için editoryal çekimlerde modellik yapmaya devam ederken, Dazed ve i-D gibi dergilerde zaman zaman styling ve kreatif direktör olarak da moda üretimi yapıyor.
Rocky, bir yandan AWGE adında bir kreatif kolektifin de kurucusu. AWGE için sadece kreatif kolektif demek doğru da olmayabilir, bir ajans ve sanatçı platformu gibi de işleyen ve sürekli farklı şekillerde “tasarımlarla” ortaya çıkan AWGE’nin mottosu “Biliyorsan, biliyorsundur.”
2024’ün başlarında, ASAP Rocky, Ray-Ban’in Kreatif Direktörü olarak duyuruldu. Bu karar birçok kişiyi şaşırtsa da aslında çok mantıklıydı. Rocky; her zaman cesur gözlük seçimleriyle kombinlerini tamamlayan biriydi, ister büyük boy 90’lar tarzı çerçeveler ister vintage pilot gözlükleri olsun. Gözlük trendlerini belirleme yeteneği, onu markaya taze bir enerji katmak için mükemmel bir aday haline getirdi.
Rocky, geçtiğimiz kasım ayında partneri Rihanna’nın 2014’de kazandığı CFDA Moda İkonu ödülünü kazandı ve kendi markası olan HANDSOME’ı kurmaya başladı. HANDSOME henüz kapsamlı bir moda evi olarak duyurulmadığı için detayları bilmiyoruz fakat heyecanla bekliyoruz.
Rihanna ve moda
Rocky’nin üzerinde Rihanna’nın etkisini reddetmek yanlış olur, modanın “power couple”ı olan ikilide dünya çapında daha etkili olan ismin Rihanna olduğu su götürmez bir gerçek. Romantik bir ilişkiye başlamadan önce yıllarca arkadaşlık devam ettiren ve müzik alanında da beraber çalışan ikilinin ise bağ kurdukları alanlardan birinin moda olduğunu sürekli dillendiriyorlar.
Rocky’nin Rihanna’nın cilt bakım markası Fenty Skin için modellik yapması ile pandemi dönemi başlayan ilişkilerinde, moda birbirlerine olan sevgilerini dile getirme biçimlerinden biri. Rocky’nin D.M.B şarkısı ve klibi de bunun bir kanıtı. Ayrıca Rocky, sürekli olarak Rihanna ve çocuklarını temsil eden aksesuarlar kullanıyor. Rihanna’nın çok sevdiği bir kırmızı halı görünümünü yüzük yaptıran Rocky, D.M.B şarkısının müzik videosunda da dişlerine taktığı aksesuarla Rihanna’ya evlenme teklifi ediyor.
Rihanna’yla beraber katıldığı her MET Gala gecesi basit bir smokin giyip gelen erkeklerin aksine hem eşiyle hem de temayla uyuşan tasarımları ile de ilgimizi çeken Rocky, kendisi gibi moda ikonu olan partnerinin seviyesini yakalamak konusunda zorlanmıyor. Kırmızı halıda ve önemli etkinliklerde sık sık görüp rahatsız olduğumuz “saatlerce hazırlanmış kadın / onu utandıran erkek” klişesinin dışına çıkan ve birbirinin modaya olan ilgisini sürekli besleyen ikili, gerçekten hayali kurulacak bir ilişki yaşıyor.
Rocky’nin imza parçaları
Rocky’nin hem müziğinde, hem bireysel “markasında”, hem ilişkisinde bu kadar önemli bir yeri olan modanın ise onunla özleştirdiğimiz yanları var tabi ki.
- Mesela, Rocky örgüleri.
Rocky’nin görünümünün büyük bir kısmını kendine özgü saç modelleri oluşturuyor, bazen örgülerinin arasında harfler oluyor bazen de yepyeni modeller. Ayrıca imza örgülerinin duygusal bir anlamı da var. Rocky 13 yaşındayken, ağabeyi Ricky Mayers, Rocky’nin doğduğu yerden sadece birkaç adım ötedeki Harlem’de vurularak öldürülüyor. Rocky’nin imza örgülerinin ona abisinden kalan bir miras.
- “Feminen” dokunuşlar
Rocky’nin kişisel tarzı eklektik ve sıklıkla deneyseldir. Etek, inci kolye veya başörtüsü gibi geleneksel olarak kadınsı parçalardan kaçınmıyor. Benim şahsi favorim ise, çantaları. Rocky, pespembe bir Andiamo çanta kullanmaktan ya da işlemeli kol çantalarını kullanmaktan çekinmiyor. Diğer ikonik çantaları arasında Gucci Mickey Mouse çapraz askılı çanta, Loewe file çanta ve siyah Hermès Kelly yer alıyor.
- Yuppi-core’un yüzü
Yuppi-core, “yeni paranın” bir temsiliyeti gibi. Sessiz lüks gibi akımların tersi bir biçimde kasıtlı bir zenginlik sergilemesi, sadece tek parçayla. Yuppi-core aşırı gösteriş ve ihtişamdan uzak bir takımı fiyatı birkaç eve denk gelen bir Rolex ile giymek gibi düşünülebilir. Rocky, kelimenin tam anlamıyla “yeni para” olmasıyla da bol ceketler ve sadece takımlarla beraber kullandığı pahalı aksesuarlarıyla da bu estetiğin iyi bir temsilcisi – hatta belki başlangıcı.
Fotoğraf: A$AP Rocky For @chanelofficial photographed by @hunterabrams
İlginizi çekebilecek bir diğer yazı >>>>> Yıldızların yeni stil ilhamı: Arşiv modası